A Budapest Tánciskola Műhelybemutatója
Program: Angelus Iván – nyilvános kortárstánc óra Kilences/2016 Ex-Budapest Tánciskolások munkabemutatói I. Proxemika alapanyagok I. Impro Beszélgetés a közönséggel (angol nyelven, szükség esetén fordítással) Háttér: Tér, idő, erő – e három összetevője van a táncnak, E három rendszerben helyezi el magát a táncos. Táncoljon bár aktív partnerével, vagy passzív nézőjével. A tér? A mozdulat maga és a táncosok térbeli viszonyai – ez alkalmas legjobban a szituáció, az emberi viszonylatok bemutatására. Ha úgy tetszik ez a tánc legintellektuálisabb része.
A tánc-idő, a ritmus? Leginkább a szívdobogás metronómján át hat a nézőre. Érzelmeket, hangulatot, energiákat közvetít főként.
Az erő, a dinamika? A finomságok, a szavakban, fogalmilag legkevésbé átadható tartalmak kifejezésére a legalkalmasabb. Persze, külön egyáltalán nem léteznek. Mindegyikük a kifejezést, a kapcsolatteremtést szolgálja. Mégis helyezhetjük egyiket vagy másikat az előtérbe. Mint a festészetben, ahol van figurális és absztrakt, vonalas-grafikus vagy inkább festett, színes, foltokban ható mű. A mai zene világában is jól megfér egymással a ritmusos techno, a dallamos tánczene és a kifejező, komplex hatásokkal operáló klasszikus és kortárs zene. A teret helyeztük idén vizsgálódásunk központjába. Edward T. Hall Rejtett dimenziók című könyve a „távolságtudománnyal” – az inkább közelségtudománynak fordítható PROXEMIKÁval foglalkozik. Másik kiindulópontunk a modern európai képzőművészet festőóriásának XIV. századi freskói voltak, a Scrovegni kápolna Giotto által készített freskói, ahol az embereket a drapériákból kilógó kezek és arcok, viszonyaikat pedig elsősorban a tereket, szituációkat némiképp absztrakt valóságukban megmutató struktúrák. Kortárstánc-színház műhely bemutató 1982-ben, 34 éve volt először ebben a teremben. A MU még nem volt színház, Angelus Iván – és Kálmán Ferenc – táncműhelye még nem volt iskola, de Leszták Tibor – népművelő – és Angelus fogták az asztalokat, körberakták, székeket raktak rá, felültették a nézőket és középen a „színpadon” megtörtént a műhely bemutató. Kreatív volt és sikeres. Néhány év kihagyás után évi rendszerességgel tart itt műhelybemutatót a hazai kortárstánc nemzetközi hírű műhelye a Budapest Tánciskola. Álljunk meg egy szóra! Mű-Hely – az a hely, ahol a művek készülnek. Ide engedjük be a nézőket. Nem éretlen, félkész produkciókat mutatunk, hanem valódi betekintést nyújtunk az alkotói folyamatba. Magát a folyamatot nem tudjuk pár óra alatt bemutatni, annak lényege, hogy hónapokon át, nap-mint-nap, óráról-órára, hol a próbateremben hol a villamoson, folyamatosan készül a darab. De megtudjuk mutatni, az egyes munkafázisok késztermékeit: az alapötleteket, az inspirációs bázist, az elkészült alapanyagokat, a választott kompozíciós módszereket, a személyi és tánctechnikai adottságokat és legfőképpen ahogyan ezek egymással állandó kölcsönhatásban, mint egy végtelenül sok ismeretlenes egyenlet, végül mégiscsak eljutnak egy nyugvópontra. A két napos workshop bemutató az alábbi munkafolyamatokba enged betekintést: … De előbb álljunk meg még egy szóra! Work-Shop – ahol a terméket elkészítik és el is adják. Kortárstáncot csinálni lehet Magyarországon, de eladni nem. Talán másutt is csak azért, mert ott vannak bonyolult piaci mechanizmusok, állami vagy magán mecenatúra, amely ezt lehetővé teszi. Magyarországon talán van protekcionista, politikai vagy haveri alapú pénzosztás, de értékalapú művészet-politika, vagy valóban szabadon – NAV fenyegetés nélkül – gyakorolható mecenatúra nincs. Ennek egy óriási előnye van, ami egy iskola esetében – ameddig képes működni – óriási előny és lehetőség: a függetlenség. Táncosok, alkotók: – Aisté ADOMAITYTE, Shiraz AMAR, BÁDER János, BAKOS Anett, BOKOR Felícia, CZÉDULÁS Hanga, Marina DONATONE, NÉMETH Ildikó, NOVÁK Evelyn, Petra PECEK, Julija PECNIKAR, POLGÁR Judit, SZÍVÓS Kata, SZOKOL Ketlin, Ana TOT, Van TSZE FU, VÁGNER Orsolya, VARGA Dóra, ZHANG Mary – az elóadóművészeti iskola jelenlegi tanulói.
– TÓTH Laura, ZÁVODSZKY Rita, a BKTF tanárszakos hallgatói.
– LÉVAI Viola, RAUBINEK Lili, ex-Budapest Tánciskolások. Tanáraink: HANDEL Edit, KOVÁTS Tibor, LEMESÁNYSZKY Mónika, FARKAS Zoltán Batyu, valamint BAKÓ Tamás, Éva KARCZAG, MÉSZÁROS Máté, HORVÁTH Nóra, akik koreográfiai anyagokkal is segítették az előadókat. Rendező: ANGELUS Iván Támogatók: EMMI, NKA, Új Előadóművészeti Alapítvány, Magánszemélyek
Program: Angelus Iván – nyilvános kortárstánc óra Kilences/2016 Ex-Budapest Tánciskolások munkabemutatói I. Proxemika alapanyagok I. Impro Beszélgetés a közönséggel (angol nyelven, szükség esetén fordítással) Háttér: Tér, idő, erő – e három összetevője van a táncnak, E három rendszerben helyezi el magát a táncos. Táncoljon bár aktív partnerével, vagy passzív nézőjével. A tér? A mozdulat maga és a táncosok térbeli viszonyai – ez alkalmas legjobban a szituáció, az emberi viszonylatok bemutatására. Ha úgy tetszik ez a tánc legintellektuálisabb része.
A tánc-idő, a ritmus? Leginkább a szívdobogás metronómján át hat a nézőre. Érzelmeket, hangulatot, energiákat közvetít főként.
Az erő, a dinamika? A finomságok, a szavakban, fogalmilag legkevésbé átadható tartalmak kifejezésére a legalkalmasabb. Persze, külön egyáltalán nem léteznek. Mindegyikük a kifejezést, a kapcsolatteremtést szolgálja. Mégis helyezhetjük egyiket vagy másikat az előtérbe. Mint a festészetben, ahol van figurális és absztrakt, vonalas-grafikus vagy inkább festett, színes, foltokban ható mű. A mai zene világában is jól megfér egymással a ritmusos techno, a dallamos tánczene és a kifejező, komplex hatásokkal operáló klasszikus és kortárs zene. A teret helyeztük idén vizsgálódásunk központjába. Edward T. Hall Rejtett dimenziók című könyve a „távolságtudománnyal” – az inkább közelségtudománynak fordítható PROXEMIKÁval foglalkozik. Másik kiindulópontunk a modern európai képzőművészet festőóriásának XIV. századi freskói voltak, a Scrovegni kápolna Giotto által készített freskói, ahol az embereket a drapériákból kilógó kezek és arcok, viszonyaikat pedig elsősorban a tereket, szituációkat némiképp absztrakt valóságukban megmutató struktúrák. Kortárstánc-színház műhely bemutató 1982-ben, 34 éve volt először ebben a teremben. A MU még nem volt színház, Angelus Iván – és Kálmán Ferenc – táncműhelye még nem volt iskola, de Leszták Tibor – népművelő – és Angelus fogták az asztalokat, körberakták, székeket raktak rá, felültették a nézőket és középen a „színpadon” megtörtént a műhely bemutató. Kreatív volt és sikeres. Néhány év kihagyás után évi rendszerességgel tart itt műhelybemutatót a hazai kortárstánc nemzetközi hírű műhelye a Budapest Tánciskola. Álljunk meg egy szóra! Mű-Hely – az a hely, ahol a művek készülnek. Ide engedjük be a nézőket. Nem éretlen, félkész produkciókat mutatunk, hanem valódi betekintést nyújtunk az alkotói folyamatba. Magát a folyamatot nem tudjuk pár óra alatt bemutatni, annak lényege, hogy hónapokon át, nap-mint-nap, óráról-órára, hol a próbateremben hol a villamoson, folyamatosan készül a darab. De megtudjuk mutatni, az egyes munkafázisok késztermékeit: az alapötleteket, az inspirációs bázist, az elkészült alapanyagokat, a választott kompozíciós módszereket, a személyi és tánctechnikai adottságokat és legfőképpen ahogyan ezek egymással állandó kölcsönhatásban, mint egy végtelenül sok ismeretlenes egyenlet, végül mégiscsak eljutnak egy nyugvópontra. A két napos workshop bemutató az alábbi munkafolyamatokba enged betekintést: … De előbb álljunk meg még egy szóra! Work-Shop – ahol a terméket elkészítik és el is adják. Kortárstáncot csinálni lehet Magyarországon, de eladni nem. Talán másutt is csak azért, mert ott vannak bonyolult piaci mechanizmusok, állami vagy magán mecenatúra, amely ezt lehetővé teszi. Magyarországon talán van protekcionista, politikai vagy haveri alapú pénzosztás, de értékalapú művészet-politika, vagy valóban szabadon – NAV fenyegetés nélkül – gyakorolható mecenatúra nincs. Ennek egy óriási előnye van, ami egy iskola esetében – ameddig képes működni – óriási előny és lehetőség: a függetlenség. Táncosok, alkotók: – Aisté ADOMAITYTE, Shiraz AMAR, BÁDER János, BAKOS Anett, BOKOR Felícia, CZÉDULÁS Hanga, Marina DONATONE, NÉMETH Ildikó, NOVÁK Evelyn, Petra PECEK, Julija PECNIKAR, POLGÁR Judit, SZÍVÓS Kata, SZOKOL Ketlin, Ana TOT, Van TSZE FU, VÁGNER Orsolya, VARGA Dóra, ZHANG Mary – az elóadóművészeti iskola jelenlegi tanulói.
– TÓTH Laura, ZÁVODSZKY Rita, a BKTF tanárszakos hallgatói.
– LÉVAI Viola, RAUBINEK Lili, ex-Budapest Tánciskolások. Tanáraink: HANDEL Edit, KOVÁTS Tibor, LEMESÁNYSZKY Mónika, FARKAS Zoltán Batyu, valamint BAKÓ Tamás, Éva KARCZAG, MÉSZÁROS Máté, HORVÁTH Nóra, akik koreográfiai anyagokkal is segítették az előadókat. Rendező: ANGELUS Iván Támogatók: EMMI, NKA, Új Előadóművészeti Alapítvány, Magánszemélyek
Stáblista
Rendező | Angelus Iván |
Helyszín
MU Színház
Budapest, XI., Körösy József u. 17.
Budapest, XI., Körösy József u. 17.
Térkép
Ne használj papírt, ha nem szükséges!
Az emailban kapott jegyeid — ha teheted — a telefonodon mutasd be.
Köszönjük!