korosztály: 14+
IZP-estek
- (az NKA Imre Zoltán programjának támogatásával) -
Időtartam: 30 perc
Korosztály: 16+
Külföldiek számára is ajánlott.
VAKFOLT
A Vakfolt című táncszínházi előadás a tánc, a zene és a képzőművészet ötvözetéből építkezik. Arra összpontosít, hogy különböző művészeti ágakat egyesítsen, ezúton fogalmazva meg egy táncszínházi előadást összművészeti alkotásként. Az előadás, ahogyan a cím is előrevetíti, arra hivatott rámutatni, amit nézünk, de nem látunk, vagyis a Vakfoltra.
Az előadás betekintést nyújt két bipoláris zavarral küzdő fiatal férfi és nő kezelésébe. A művészetterápia segítségével keresik a kiutat. Minél jobban elmélyülnek az alkotás varázsában annál inkább távolodnak betegségük hatókörétől.
Tőkés Imola pályakezdő koreográfus. A különböző művészeti ágak ötvözetében rejlő szimbiózispontokban látja a táncszínház új lehetőségeit. A Vakfolt című előadás rendező-koreográfusa és előadója.
Trabalka Cecília (TRAiLA) színész, elektronikus zenei producer, színházi zeneszerző. Élő elektronikus hangzások mentén biztosít talajt a mozgás és a zene sajátos találkozásának.
Izsák Előd Nagyváradon élő képzőművész, grafikus, egyetemi oktató. Az előadás látványtervének kivitelezője.
Cristina Breteanu jelmeztervező. Nagyváradon született, tanulmányait is itt végezte. Munkáit sok színházi és táncszínházi produkcióban láthatta már a közönség. Jelenleg a Nagyvárad Táncegyüttes állandó díszlet- és jelmeztervezője.
Szereplők: Györfi Csaba, Trabalka Cecília, Tőkés Imola
Mentor: Duda Éva
Rendező koreográfus: Tőkés Imola
Zene: Trabalka Cecília
Díszlet: Izsák Előd
Jelmez: Cristina Breteanu
Az előadás a Nemzeti Kulturális Alap Imre Zoltán Programjának támogatásával valósul meg a Nagyváradi Szigligeti Színház égisze alatt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
időtartam: 25 perc
korosztály: 14+
Külföldiek számára is ajánlott.
A N A L Ó G
-egy szerelmi háromszög, táncszínházi keretek közé szorítva-
“A háromszög egy olyan sokszög, amely három oldallal és három csúccsal rendelkezik. Többféle háromszöget különböztetünk meg. A háromszögeket csoportosíthatjuk szögeik, de akár oldalaik szerint is. Az iskolában megtanulhattuk, hogy a háromszögek belső szögei mindig 180 fokot zárnak be. Most tegyük fel, hogy ezek a háromszögek mi magunk vagyunk. Mi emberek. Sokfelé rendezőthetünk, csoportosulhatunk, sok félék vagyunk, de valahogyan teljesen egyformák és ahogy a háromszögekre, ránk is különböző szabályok vonatkoznak.”
A történetben adott egy család. Ketten vannak, egy férfi és egy nő, akik igazán boldogok, legalábbis azt hiszik magukról. De mi történik akkor, ha az egyik fél sok-sok idő után jön rá, hogy a két egyénnek igazából sehogyan sem sikerül bezárnia azt a 180 fokot? Mint tudjuk, hogy három szög kell ahhoz, hogy háromszöget alkossunk. Vajon mi történik akkor, ha megtalálja azt a hiányzó bezárandó szöget? Miképpen fogja megoldani azt, hogy békességben és kiegyensúlyozottságban éljen ez az új háromszög tovább?
És hogy miért pont analóg? Az analóg szó pontos jelentése: arányos, hasonló.
Itt épp az ellenkezője történik a főszereplőkkel. Egyik sem egyforma. Nem analógok. Nem tudnak azok lenni. Mindenki másképp éli meg a boldogságot, az örömöt, a sikert, a bánatot, a csalódottságot, a traumát és a hűtlenséget. Hibáztatni viszont most senkit sem lehet.
A mű azt a kérdést feszegeti, hogy mikor jöhet el az a pont, amikor mindhárom fél ráeszmél arra a tényre, hogy ez a dolog már nem húzódhat sokáig, hogy ez a háromszög nagyon nem boldog így és hogy ez a háromszög inkább maradna kétszög és egyenletlen, mintsem tökéletes, de fénytelen.
Koreográfus: Jurák Bettina
Táncosok: Szóka Roland, Földesi Milán, Jurák Bettina
Zeneszerző: Gergely Atilla
Fénytechika: Katonka Zoltán
Az előadás mentora: Barta Dóra
Az előadás a Nemzeti Kulturális Alap Imre Zoltán Programjának támogatásával valósul meg.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
időtartam: 30 perc
korosztály: 16+
Külföldiek számára is ajánlott, helyenként magyar szöveg előfordul a darabban.
BESZÉLEK RÓLA
Zenés-táncos terápia egy felvonásban
Sötét van a szobában, már aludnék. Bejön. Lefagyok félelmemben. Soha nem hozom fel, hogy miért nem tudtam akkor elaludni. Előhívom, lefagyok. A mindent élesen dokumentáló emlékképek a mélységből felfelé úsznak levegőért, aztán visszabuknak. Nem adják fel, míg fel nem kapaszkodnak a jéghegy oldalán a csúcs felé.
Érezlek.
De most végre cselekszem.
Alkotó, előadó: Rab Alexandra
Elektronikus zeneszerző: Kiss Barnabás
Dramaturg: Kautzky-Dallos Máté
Díszlet és jelmeztervező: Kuti Letícia
Mentor: Rózsavölgyi Zsuzsa
Fény: Dézsi Kata
Produkciós vezető: Kuti Gergely
Kortárstáncművészként végeztem, jelenleg pedig pszichológiát tanulok. E két terület, ami egyszerre érdekel: alkotás és a lélek. Egy évvel ezelőtt merült fel bennem először, hogy készítenék egy szólót az engem ért traumákról. Akkor jutottam el arra a pontra, hogy beszélni tudtam ezekről. Ahogy Füst Milán is kifejti a művészi teremtés lelki feltételeiről írott értekezésében, elég távol kerültem a fájdalmas élményektől, hogy azokat képes legyek transzformálni és a színpadra helyezni. Ennek a távolságnak köszönhetően több aspektusból megvizsgálva, humorral átitatva, de a témához méltó tudatossággal, művészi és lélektani mélységgel valósítom meg az előadást. A darab során megjelenik a trauma és annak hozadékai, az áldozatban lejátszódó erkölcsi és belső harcok, a feldolgozás és továbblépés.
Olyan sokrétű, összművészeti produkció létrehozása volt a cél, amilyen sokrétű maga a téma is. Ebből fakadóan mindennel, ami a színpadon megjelenik sokoldalúan fogalmazunk és nem csak elmesélünk egy történetet, hanem több szempontból is vizsgálatot teszünk, hogy egy megközelítőleg átfogó képet adhassunk a manapság amúgy is égető problémaként jelen lévő szexuális abúzusról. A darab létrehozásának fő motívuma a kollektív szemléletű alkotói folyamat. A résztvevő művészek- dramaturg, díszlettervező, eletronikus zeneszerző/Dj, táncos/alkotó- szaktudásukat és ötleteiket bevonva alkotnak együtt, egy színes hálóból összeszövődő, a szexuális abúzus köré épülő várat.
A mozgás nyelvezete ugyanúgy, mint az egész darab kísérletező, új utakat, formákat felfedező, érzékeny anyag. Kulcsfontosságú fogalmak megtapasztalása, testbeültetése a cél, ilyen például a félelem, zártság, magány, csend, tanácstalanság, kényszer, kihasználtság, koordinálatlanság, menekülés, védekezés, megnyugvás.
Saját történetemről lévén szó őszintén, tabuk nélkül tud majd megszólalni az előadás a színpadon. Ebben az előadásban nem csak az a szándékom, hogy én beszéljek arról, ami velem történt, hanem hogy cselekvésre motiváljam az embereket.
Rab Alexandra: A Budapest Kortárstánc Szakközépiskola, majd a Salzburg Experimental Academy (SEAD) növendéke volt. Jelenleg a PTE-BTK Pszichológia szakra jár. Munkásságát e két terület határozza meg.
Kiss Barnabás: elektronikus zeneszerző, hangmester, hangdizájner. A Pécsi Tudományegyetem művészeti karán végzett elektronikus zenei médiaművész szakon. Munkáit a kontrasztok jellemzik: chaos - letisztultság, álló terek - hirtelen váltások - fény és sötétség.
Kuti Letícia: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Látványtervező művész mesterszakán végzős hallgató. A látványtervezés alapképzését a Kaposvári egyetemen végezte 2016-ban. A szakmája változatossága, kihívásai, és ezeknek a megoldásai inspirálóak számára.
Kautzky-Dallos Máté: Színház- és Filmművészeti Egyetem dramaturgia szak végzős hallgatója.
Az előadás a Nemzeti Kulturális Alap Imre Zoltán Programjának támogatásával valósul meg.
Helyszín
Budapest, XI., Körösy József u. 17.